Wat is Chiptuning?

Chiptuning is een manier om de motor van je auto betere prestaties te laten leveren. Zo kan de motor krachtiger, zuiniger, sneller en soepeler gemaakt worden. We spreken hier van een optimalisatie van het motor management. Dit gebeurt door het herschrijven van de computer van de auto oftewel de ECU afkorting van Electronic Control Unit. De kenvelden in de software worden aangepast die de motor aansturen via de ECU. Het is belangrijk dat deze waardes door een software ingenieur worden aangepast zodat de waardes binnen de toleranties van de fabrikant blijven om schade van de motor te voorkomen. Dit is onze specialiteit bij Flashtuning Performance met 18 jaar ervaring!

Kenvelden:

Hieronder een voorbeeld hoe de kenvelden in het motor management eruit zien, dit betreft de software van een 2.0 TDI VAG motor waarbij de koppellimiter is aangepast.

Chiptuning Kenvelden

Methodes voor Chiptuning:

Er zijn verschillende manieren om de software van het motor management in de ECU te herschrijven, oftewel protocol. Niet elke ECU laat zich op dezelfde manier uitlezen wij hebben de verschillende manieren voor u op een rij gezet.

Afsolderen:

Rond het bouwjaar 1997 tot 2000 was de chip van de printplaat verwijderen de enige optie, na het introduceren van de OBD2 stekker werd dit steeds minder. De chip word verwijderd, gewist en weer opnieuw herschreven met de geoptimaliseerde software erop. De chip word hierna weer terug gesoldeerd op de printplaat.

BDM:

Na het verwijderen van de deksel van de ECU is de printplaat zichtbaar, met een speciale probe kan via contact punten op de printplaat de software worden uitgelezen en herschreven worden. De deksel word na deze tuning weer dicht gekit om vocht in de ECU tegen te gaan.

OBD2:

De meest voorkomende en bekende manier van chiptuning. Via de OBD2 poort kan de software worden uitgelezen en herschreven worden. Ongeveer 80% van ons werk gaat via dit protocol. Wel is het belangrijk dat de auto aan een externe lader word gezet van 13.5 volt tijden het programmeren.

Bench:

Veel moderne auto’s zijn beveiligd tegen OBD2 tuning, dan word de ECU uit de auto verwijderd en via kleine kabels op de ECU contact pinnen aangesloten en uitgelezen. Dit is ook een veilige manier van tuning van ECU data langer dan 4MB.

Bootmode:

Rond 2010 was dit een veel voorkomend protocol vandaag de dag minder. De deksel van de ECU word verwijderen en via een combinatie van een probe en weerstanden/kabels gesoldeerd op de printplaat kan de anti-tune beveiliging van de fabrikant worden omzeilt om deze toch te tunen.

Expert in Chiptuning

Uw auto is een kostbaar bezit, dat weten wij als geen ander bij Flashtuning Performance. Met 18 jaar ervaring zijn wij de ideale partner voor chiptuning, tuningfiles, uitprogrammeren, testbank metingen en aanpassingen aan uw auto. Laat uw auto dan ook enkel tunen door een expert!

4×4 Testbank

Een testbank is de tool voor de professionele tuner, de weg wordt in huis gesimuleerd en je kunt het vermogen op de krukas of de wielen exact meten. Onze Dynoroom is uitgerust met de nieuwste Dynostar RC2000 AWD en kan vermogen testen tot 800 pk constant en op het piekvermogen tot zelfs 1200 pk.

De Dynostar RC2000 AWD testbank van Flashtuning

Testbank meting

Na de meting worden de verschillende runs onder elkaar op een grafiek uitgeprint waar de vermogenswinst zichtbaar is. Hieronder een voorbeeld van een grafiek van een Stage 2 chiptuning voor de BMW M6.

Testbank uitdraai

Dataloggen

Dataloggen is het over langere tijd meetwaarden bijhouden van de motor zoals temperatuur, vochtigheid, atmosferische druk, inspuiting, turbolader druk, common rail enzovoorts. Dit is essentieel om de juiste afstellingen te krijgen in de herschreven software. We spreken hier dan ook van een chiptuning op maat afgesteld op de 4×4 testbank.